Monday, March 2, 2015

ඡායාරූපශිල්පයේ උපත (birth of photography) - 02

ඩැගුයුරේ ටයිප් කැමරාව (daguerreotype camera)
                                                                  
                                                ලුවිස් ඩැගුයුරේ(louis daguerre)
                                                                        
ජෝශප් නිසෙපෝර් නීට්සේ (joseph nicephore niepce) විසින් කරපු පර්යේෂණ අභාසයට ගනිමින් ක්‍රි.ව.1839 දී ප්‍රංශ ජාතිකයකු වූ ලුවිස් ඩැගුයුරේ(louis daguerre) විසින් ඩැගුයුරේ ටයිප්(daguerreotype) නමින් වඩා සාර්ථක ක්‍රමයක් ලොවට හඳුන්වා දෙන ලදි.මෙම ක්‍රමය ලොව වටා පමණක් නොව ලංකාවේ ද,ඡායාරූපශිල්පයේ ප්‍රවර්ධනයට හේතු විය.එය ලෝකයේ පළමු වාණිජමය කැමරාව බවට පත් විය.

                                                    daguerreotype camera 
                                                                              

මෙහි විශේෂත්වය වූයේ සුමට රිදී ආලේපිත තඹ තහඩුවක් අයඩීන් වාෂ්ප සමඟ ගැටීමට සලස්වා-එම තහඩුව මත සිල්වර් අයඩීන් ස්ථරයක් තනා ගෙන-එම තනා ගත් තහඩුව කැමරාවේ රූප සංවේදිකය(image sensor) ලෙස යොදා ගෙන ඡායාරූප ගැනීමයි.මෙම ඡායාරූපයක් සඳහා අනාවරණ කාලය(exposure time) පැය හතරක් පමණ විය.ඒ මඟින් ලැබුණු රූපය දුර්වල එකක් වූවත් එය රස දිය වාෂ්ප වලට අල්ලා ඡායාරූපයක් සාදා ගැනීමට ඩැගුයුරේට හැකි විය.
                     එම රූපය සෝඩියම් ක්ලෝරයිඩ් ද්‍රාවණයක බහාලීමෙන් අනතුරුව ස්ථාවර කර ගැනීමට ඔහුට හැකි විය.ඉන් පසුව ඔහු එම ක්‍රමය කාච(lenses) යොදා ගැනීමෙන් වැඩි දියුණු කර ගන්නා ලදි.ඒ අනුව පසුව ගත් ඡායාරූපවල අනාවරණ කාලය(exposure time) තත්ත්පර 15ක්(15 seconds) දක්වා අඩු කර ගැනීමට ඔහුට හැකි විය.නමුත් එම ඡායාරූප වලත් ප්‍රධාන දෝෂයක් විය.එනම්,පාර්ශවික අපවර්තනයක්(රූපයේ වම-දකුණ මාරු වීම) දැකිය හැකි වීම යි.පසුව මනා ලෙස දර්පණ භාවිතා කර ගැනීමෙන් ඔහු විසින් මෙම දෝෂය මග හරවා ගන්නා ලදි.ඔහුගේ ක්‍රමයේ තිබුණු තවත් ප්‍රධාන අඩු පාඩුවක් වූයේ ඡායාරූපයේ පිටපත් ගැනීමට නො හැකි වීම යි.

මතු සම්බන්ධයි..
  
-----
සමීර සම්පත්.
                                                                                                                                                                                                                                            

No comments:

Post a Comment